Toch maar een reisverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Canters - WaarBenJij.nu Toch maar een reisverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Canters - WaarBenJij.nu

Toch maar een reisverslag

Door: Joep Canters

Blijf op de hoogte en volg Joep

31 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen ofja in Nederland inmiddels middag,

Ik heb toch maar besloten om na 2 maanden een reisverslag te typen omdat ik hier inmiddels zoveel heb meegemaakt, ik zal het niet te lang maken :)

Mijn reis begon een beetje chaotisch, de avond voor vertrek was ik iets te lang blijven hangen in galerie waardoor ik maar 3 uurtjes geslapen had. De treinreis naar Schiphol verliep goed totdat we opeens stilstonden, ik had het zelf niet door omdat ik de hele weg al aan het slapen was. Er bleek zoals wel vaker een wisselstoring te zijn bij Utrecht, het enige geluk was dat we stilstonden bij een klein station hierdoor kon ik vanaf daar een taxi pakken naar Schiphol waar ik één uur voor vertrek netjes op tijd aankwam. De vlucht verliep goed ik heb lekker kunnen bijslapen. Ook heb ik veel tips van een vrouw gekregen die naast me in het vliegtuig zat, ze heeft me alle gevaren van heel Suriname verteld, ik kon dus met een 'veilig' gevoel het vliegtuig uitstappen.

Mijn eerste dagen in Suriname waren vooral heel warm, op het begin was het 3 keer per dag een nieuw t-shirt aandoen. De stage dagen waren op het begin rustig en we hoefden nog niet heel veel te doen.

Ik en Tara verbleven de eerste maand samen in de Costerstraat, dit is een simpel maar redelijk ruim appartement in het centrum van Paramaribo. Na een maand is Tara bij vriendinnen gaan wonen die ze hier heeft leren kennen en ben ik op de costerstraat blijven wonen waar al snel Jochem bij mij introk en Lex snel volgde. Dit zijn twee jongens die ik hier ontmoet heb en al aardig wat leuke stapavonden mee gehad heb.

Behalve uitgaan loop ik hier ook nog stage. Tijdens de stageperiode ben ik al met een aantal tripjes het binnenland mee in geweest. Ik zal ze kort even allemaal beschrijven.

Raleighvallen en Voltzberg:
Deze trip was mijn een eerste kennismaking met het binnenland van Suriname. Het was een zware tocht om er te komen maar het was het zeker waard. De tocht duurde in totaal een uurtje of 8/9, met pijn aan mijn billen van de hobbelweg en het twee uur lang zitten op een houtenbankje in een boot kwamen we aan op een klein eilandje midden in de jungle in de Surinamerivier. Hier ben ik 4 dagen gebleven, in die 4 dagen heb ik de voltzberg beklommen en allerlei dieren gezien zoals; vogelspinnen, piranha's, doodskopaapjes, brulapen(alleen gehoord) en net voor vertrek nog een boa constrictor van een metertje of 5. Dit was een geweldige eerste kennismaking met het binnenland van Suriname.

Galibi:
Galibi was een trip waar ik me heel erg op verheugde. Ik ging voor het eerst in mijn leven reuze schildpadden zien. En JA! ze waren heel groot. En mooi natuurlijk. Galibi is een tweedaagse trip naar het meest noord-oostelijke puntje van Suriname bij de grens met Frans-Guyana. Bij Galibi zijn ook een van de weinige zandstranden van Suriname te vinden. 's nacht gingen we met een bootje de zee op, een gids zat voor op de boot en zocht naar sporen van de schildpadden, voor mij is het nog steeds een raadsel hoe hij het kon zien in het donker en van zo'n grote afstand. als snel had hij een spoor gevonden en gingen we met de boot aan land. Het was heel indrukwekkend om die schilpadden om het strand te zien en vooral om te zien hoe ze eitjes legde. Na één uur op het strand zijn we terug gegaan en zijn we gaan slapen, de volgende dag gingen we weer terug naar Paramaribo maar niet zonder een bezoek te brengen aan Frans-Guyana ( dat land kan ik dus ook weer afstrepen)

Ik heb verder nog veel dagtripjes gedaan en tripjes waar er vooral veel gedronken werd hier zou ik pagina's over vol kunnen schrijven maar mijn moeder leest dit ook dus dat vertel ik wel een keer in de kroeg.

verder heb ik hier ook pech gehad, mijn telefoon is kapot gevallen en mijn zonnebril is gestolen. Mijn telefoon zijn ze inmiddels al weer drie weken aan het maken dus dat gaat nog wel een weekje of 5 duren vrees ik.

Ook heb ik leuk bezoek gehad vanuit Nederland, dit was al na 1 week omdat Tom natuurlijk niet kon wachten om mij te zien. We zijn veel gaan stappen maar zijn ook een dag de jungle in geweest waar we verschillende watervallen hebben gezien. ook hebben we twee dagen een auto gehuurd en zijn we zelf wat rond gaan rijden door kleine dorpjes aan de andere kant van de Surinamerivier

ik hoop dat ik niet te langdradig ben geweest en een chronologische volgorde moet je ook niet zoeken in dit verhaal, volgende keer zal ik het beter voorbereiden en zal iets meer vertellen over mijn stagewerkzaamheden

Fawaka!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 31 Maart 2015
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 930

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 02 Juli 2015

Stage Suriname

Landen bezocht: